Laurits har svært ved at vælge, hvilken aktivitet han vil huske bedst om fem år. Efter en del overvejelser når han frem til en hel dag i Legoland med meget få gæster, så der var ingen ventetider til karusellerne. Her kunne han være barn igen sammen med efterskolekammeraterne.

Det fedeste ved ugen var momentvis at opleve fællesskab og tilstedeværelse i nuet. Det kunne ske på fri bygang i Vejle, hvor eleverne fik penge til at gå ud og spise. Klatreparken i Vejle får også mange point, her var der rigelig mulighed for at bryde egne grænser i de i alt 900 m svævebaner og klatrebaner op til 21 m højde – ikke uden grund hedder den ”Gorillaparken”.

“Det har været en stortur, som har været med til at styrke fællesskabet”

Når vi skal udforske vort eget område, så er Mandø oplagt. Eleverne satte sig godt til rette i Mandøbussen og blev kørt gennem vadehavet til Mandø, vel vidende at de skulle gå tilbage sammen med naturvejledere og lærere.

Endelig blev de berygtede romerske ruiner byttet ud med et spændende besøg på Historiecenter Dybbøl Banke. Her blev 1864 genoplevet gennem billeder, brevskrivning med blæk, oplæsning af breve i en kopi af en barak og ikke mindst pandekagebagning som det foregik i 1864 efter original opskrift.

Når Laurits bliver spurgt om en konklusion siger han: ”Det har været en stortur, som har været med til at styrke fællesskabet. Det er vores stortur, ikke en tur i stedet for noget andet, det blev oplevelsen, ikke en oplevelse i stedet for noget andet.

Lars Birkmose, lærer

Hjemmeturen i billeder
20210517 141524
20210518 150215
20210518 114305
20210518 115337
20210518 124343
DSC07833
DSC07848
DSC07873
DSC07895
DSC07863
20210520 195601
IMG 20210520 125001
20210520 192656